Friday, June 9, 2017

Six

Aku nampak dia dari jauh. Tengah main telefon. Aku jalan ke arah dia. Perbualan pertama "Hai"

Lama aku tak lihat kelibat dia. Mana agaknya dia selama ni. Muncul tetiba depan mata. 

Aku rindu kan mata kuyu itu.

"Kenapa kita macam ni?"

Lantas aku menukar soalan yang lebih spesifik. Tidak mahu di tokok tambah lagi. 

Tanya aku pada dia "lama tak jumpa, pergi mana"

Dengan sahaja dia jawab "kerja"

Lalu soalan sebentar tadi itu terus jadi tanda tanya yang tiada titik. Tiada siapa berani untuk menjawab. Kenapa?

Masa silam itu kan kenangan. Simpan saje.

Dia tanya "kau sudah ada peganti?"

Aku masih dengan acuh tak acuh menjawab. Bukan untuk mengelak, ada baik nya soalan itu tak berjawab. Tiada siapa yang akan aku guriskan hati nya.

Aku tekad untuk biar soalan itu bertanda '?'

***************

Lagi. Aku nampak dia. Bersama seorang perempuan. Tidak aku kenal. Tanya hati "Siapa dia ye?"

Tetapi soalan itu tiada jawapan.

Lantas aku capai telefon di dalam beg hadiah dari dia satu masa dulu. Masih cantik tergantung. 

"Hai, awak dengan siapa tu?"

Aku nampak dia capai telefon dari poket seluar selepas beberapa saat aku menghantar mesej tersebut. Terlihat dia mencari cari sesuatu. Aku? Sedang bersorok.

Mesej baru masuk. Katanya "kawan"

Telefon di simpan semula dan aku patah balik untuk tidak melalui jalan itu. Tiada sedih tiada guris. Aku masih senyum. 

******************

Siang berganti malam. 

*now i cant smile without you, cant smile without you....*

Telefon berbunyi. Nada dering itu pernah jadi buaian tidur aku suatu masa dulu. 

Lihat paparan. Hati berbisik "kenapa dia telefon ye"

Tiga kali deringan. 

"Assalamualaikum. Haaa kenapa?"
"Takda apa, saje. Buat apa?"

Perbuala makin panjang. Borak bersilih ganti ketawa.

kejadian tengah hari tadi bermain di fikiran tiba tiba.

"Pergi mana tadi siang?"
"Jalan KL dengan kawan"
"Tipu. Jalan sesorang kan?"

Aku menukar perbualan dengan tanya padanya khabar.

Baru tempoh hari kita berjumpa. Kenapa perlu ada ingatan sebegini?

Gila kah aku?

*******************

Sambung....